Aranyszablyok 27 pontban
Az albbi szveg forrsa a www.boncnok.freeblog.hu

Alapok
1. rsjelek hasznlata
A tagmondatok hatrn a vesszt mindig ki kell tenni, akr van ktsz, akr nincs. Vesszt tesznk az s, s, meg, vagy ktszk s a mint ktszval bevezetett sszehasonlts el, az anlkl hogy, aszerint hogy, ahelyett hogy ktszszer szkapcsolatok el.
A tbbszrsen sszetett mondatokban pontosvesszvel hatroljuk el egymstl a szorosabban sszetartoz tagmondatok csoportjait, illetve kttag mondatban is llhat pontosvessz, ha a tagmondatok kapcsolata laza.
Kettspontot tesznk, ha egy lnyeges gondolatra hvjuk fel a figyelmet, vagy ha jelezni kvnjuk, hogy a tagmondat fontosabb magyarzatot vagy kvetkeztetst tartalmaz.
A mellrendelt, azonos szerep mondatrszek kz vesszt tesznk, ha ktsz nlkl kvetkeznek egyms utn. A felsorolsban pontosvesszt is hasznlunk, ha azonos szerep, vesszkkel tagolt mondatrszeket akarunk elklnteni egymstl. Ha az azonos szerep mondatrszek kztt ktsz van, ez el vesszt tesznk (kivve az s, s, meg, vagy ktszkat – de ha ezek a ktszavak beszdsznettel elvlasztottak, eljk vesszt tesznk). A pros ktszval alakult mellrendel szerkezetekben a msodik ktsz el vesszt tesznk.
Az rtelmezs szerkezetekben az rtelmezett s az rtelmez kz vesszt tesznk; ha az rtelmez utn is sznet van a beszdben, oda is vessz kerlhet.
Kertjk dszt, egy reg dift, a vihar kidnttte.
Egymsnak alrendelt mondatrszek kz ltalban nem kell vesszt tenni.
Ma reggel nagy es esett.
Ha a mint sz llapotot vagy minsget jell sz(kapcsolat) eltt ll, nem tesznk elje vesszt.
2. Kzbevets
Olyan szt vagy szkapcsolatot, amelyet a kzbevets szndkval kelnk be a mondatba, vesszk, gondolatjelek vagy zrjelek kz tesznk. rzelem kifejezsre a mondatba felkiltjel vagy krdjel is bekeldhet. Az ilyen jel utn a mondat kisbetvel folytatdik.
(Forrs: A magyar helyesrs szablyai, Akadmiai Kiad, Budapest, 1991.)
3. Ne trj kett mondatot!
Magyarul, ne hasznlj vessz helyett pontot.
Sok-sok ve egy tengerjr hajn tallkoztunk. New Yorkbl Liverpool-ba tartva.
Megengedett, hogy egy kiemelt mondatrsz mondat szerept lssa el, s aszerint jelld:
jra s jra bekiablt. Semmi vlasz.
Az rnak mindazonltal meg kell gyzdnie rla, hogy a kiemels indokolt. Az ilyen hinyos mondatok leginkbb prbeszdekben jelennek meg, amikor a karakter amgy is mondatokat elharapva beszl.
Fogalmazs
4. Vlaszd ki a formt, s tartsd magad hozz!
Minden rsnak van valamilyen alapformja. Az rk rszben ezt a formt kvetik, rszben eltrnek tle, ahogy a fogalmazs s kpessgeik megkvnjk. A hatkony rs az r gondolatait kveti, de nem felttlenl azok sorrendjben. Ezrt tervre van szksg. Idnknt a terv hinya a fontos, mint pldul egy szerelmeslevl esetn, ahol a gondolatok szabad ramlsa a lnyeg. A legtbb esetben azonban tudatos tervezsnek kell megelznie az rst. A fogalmazs els szablya teht, hogy meghatrozd a kvetend formt.
Pldul a szonett tizenngy soros vers. A szonettrk pontosan tudjk, hov akarnak kilyukadni, br arrl nem felttlenl van elkpzelsk, hogyan jutnak el oda. A tbbi forma kevsb merev s jval rugalmasabb, de csupn csontvz, amit az r egszt ki hssal. Minl inkbb tisztban van az r a formval, annl tbb az eslye a sikerre.
5. A fogalmazs alapegysge a bekezds
A bekezds brmilyen hossz lehet, ha bels egysge megvan. Ha a tma, amirl rsz, nem olyan lnyeges, s csak rviden szeretnd trgyalni, nem szksges tmakrkre osztani. A rvid lerst, egy esemny rvid kzlst elg egy bekezdsbe srteni, s utlag eldnteni, vajon a tbb rszre bonts javt-e rajta.
Rendszerint azonban egy tma altmkra oszlik, amelyeket mind kln bekezdsben trgyalunk. Ez termszetesen az olvas megrtst segti el. Minden bekezds eleje j lpst jelent a megkezdett tma kifejtsben.
Magnyos mondatokat, ha lehet, ne rjunk kln bekezdsbe. Kivtelt kpezhetnek az tvezet rszek. Prbeszdben azonban egyetlen sz is nll bekezdsnek tekinthet, s j bekezds kezddik, valahnyszor a beszl szemlye megvltozik.
Szablyknt elmondhatjuk, hogy legjobb, ha a bekezdst olyan mondattal kezded, ami utal a tmra, vagy segti a vltst. Ha a bekezds egy nagyobb szveg rsze, esetleg szksges lehet jellni azt is, milyen helyet foglal el azon bell.
Gyakori, hogy a bekezds konkrt kijelentssel kezddik, ami a ksbbi mondatok sszetartst szolglja.
Kellemes szl fjt.
A kvetkez tz-hsz oldal klns bekezdsekkel volt telerva.
Ha azonban ezt a mdszert tl gyakran alkalmazzuk, modoross vlik. A nyit mondat leggyakrabban a bekezds irnyt hatrozza meg.
Felvette a nehz lmpst az asztalrl, s felfedeztra indult.
Egy jabb lpcs utn a tetre jutottak.
rzelemtl fttt elbeszlsben a bekezds tbbnyire rvid s nem lehet benne ftmt felfedezni; az r vgigsiet az esemnyeken. Ilyenkor a bekezdsek kzti trs csupn beszdsznetet jell, amit a cselekmny valamely rszlete kvet.
A bekezdsek tagolshoz logikus gondolkodsra s j rzkre van szksg. A hatalmas szvegrszek elrettenthetik az olvast, ezrt a hossz bekezdseket mg akkor is hasznos vizulis segtsg gyannt ketttrni, ha logikailag ezt semmi nem indokolja. Ugyanakkor a rvid bekezdsek gyors egymsutnja is zavar lehet. A csak hatsvadszat kedvrt szttrt bekezdsek reklm- s pamfletzv teszik a szveget. A bekezdsek tagolsnl a mrtkletessg s a rend a kt kulcssz.
6. Az lltsok legyenek pozitv alakban
Kerld a bizonytalan, szntelen, ttova megfogalmazst! A „nem” szt tagadshoz s szembelltshoz hasznld, ne pedig arra, hogy elkerld a pontos fogalmazst.
Nem sokszor volt pontos -> Rendszerint ksett.
Nem gondolta, hogy a latin nyelv tanulsa rtelmes idtlts lenne. -> Idpocskolsnak tartotta a latintanulst.
Makrancos hlgy kevs rdekes rszlettel rendelkezik. Shakespeare nem tl kellemes karakterknt lltja be Katalint, s Bianka sem kerl be az r emlkezetesebb szerepli kz. -> A Makrancos hlgyben szerepl nk nem vonzak. Katalin undok, Bianka jelentktelen.
Az utols javts eltti plda nemcsak negatvan fogalmaz, hanem mg bizonytalan is. A javts ezrt rszben tallgats, hiszen nem tudhatjuk, mire gondolt az r.Az olvas akr tudatosan, akr tudat alatt, nem szeret arrl hallani, mi nincs; azt szereti tudni, mi van. Ezrt nha mg a negatvumokat is ajnlatos pozitv alakba tenni.
Nem szinte – szinttlen; nem fontos – jelentktelen; nem emlkszik – elfelejtette
A szembelltott pozitv s negatv llts erteljes szerkezetet kpez.
Ne krdezd, mit tehet rted az orszg – krdezd inkbb, mit tehetsz te az orszgrt.
A „nem” kivtelvel az sszes tbbi tagadsz ers.
Sosem gondoltam volna, hogy ilyen szp, amg rm nem mosolygott.
Ha minden mondatod ktelyekkel tzdelt, az rsodnak nem lesz slya.
7. Konkrt, precz, pontos fogalmazs
ltalnos helyett lgy specifikus, homlyos helyett pontos, absztrakt helyett konkrt.
Az olvas figyelmt a leginkbb azzal tudod megragadni, ha pontos s konkrt fogalmazst hasznlsz. A legnagyobb rk is azrt olyan hatkonyak, mert a valban fontos rszletekre koncentrlnak. Nem szksges minden rszletet megadni – egyrszt lehetetlen volna, msrszt felesleges –, de ha a fontos rszleteket kzld, mghozz pontos s rzkletes formban, az olvasd bele tudja kpzelni magt a krnyezetbe.
8. Hzd ki a felesleges szavakat
Az erteljes rs tmr. A mondatban ne legyenek felesleges szavak, a bekezdsben felesleges mondatok, mint ahogy egy rajzon se legyenek felesleges vonalak, a gpben meg felesleges alkatrszek. Ez nem azt jelenti, hogy az r minden mondata legyen rvid, vagy hogy kerlje a rszletezst, s csak krvonalakban vzolja fel a tmt, hanem azt, hogy minden sznak legyen meg a helye.
Nhny kifejezs, ami a szablyt srti: valamifle, olyasmi, egyfajta; annak a krdse, hogy; tzelsi clra (tzelnek); nem fr hozz ktsg, hogy (ktsgtelen); olyan ember, aki (olyan, vagy ); annak ksznheten (mert); nem voltam tudatban a tnynek (nem tudtam)
Knnyen daglyoss vlhatunk, ha egy gondolatot lpsrl-lpsre, kln mondatokra bontva mutatunk be, ahelyett hogy egy mondatba fznnk.
9. Kerld a halmozd laza mondatokat
Laza mondatnak azt tekintjk, ami kt tagmondatbl ll, s a msodikat egy ktsz vagy vonatkozi nvms kti ssze. Az r hibt kvet el, ha a mondatai tl tmrek s ismtld formtumak. Idnknt egy-egy laza mondat lazthat a szveg hivatalossgn, s az olvas megknnyebblten felllegezhet. Gyakoriak a knnyed, spontn rsban is. A problma akkor merl fel, ha tl sok van bellk.
kezd rk gyakran egsz bekezdseket ptenek fel ilyen mondatokbl, ahol a tagmondatokat s s de ktszk, ritkbban az aki, amely, ami, amg s amikor vlasztjk el egymstl.Ha tl sok laza mondat sorakozik egyms utn, nhnyat t kell rni, hogy megtrd a monotmit. Hasznlj egyszer mondatokat, vagy pontosvesszt; esetleg olvaszd ket ssze ms sorrendben, ahogy a szveg megkvnja.
10. Az sszetartoz szavak maradjanak egytt
A szavak mondatban elfoglalt helyzete mutatja a kapcsolatukat. Ha rossz helyen vannak, az csak zavarhoz s ktrtelmsghez vezet. Az rnak ezrt egy helyre kell tmrtenie az sszetartoz szavakat s szcsoportokat, elklntve azokat, amelyek viszont nem tartoznak ssze.
Az els new york-i kereskedelmi spermabank pnteken nylt rozsdamentes acltartlyban lefagyasztott, tizennyolc frfitl szrmaz mintkkal. -> Az els new york-i kereskedelmi spermabank pnteken nylt, melynek sorn tizennyolc frfitl vettek mintt. A mintkat legfagyasztva, rozsdamentes acltartlyban troljk.
Az alanyt s az lltmnyt ne vlaszd kln olyan tagmondat beszrsval, amely az elz tagmondat alanyra is rthet lehet.
11. Ne hangslyozz egyszer kijelentst felkiltjellel
Stlus
12. Hzdj a httrbe
rj gy, hogy az olvas az rsod rtelmt s hangulatt vegye szre, s ne az r pillanatnyi kedvt. Ha j az rs, az r hangulata anlkl jut kifejezsre, hogy a m ltn a krt. Csak gy tudsz sajt stlust kialaktani, ha nem utnzod senkit – vagyis hzdj vissza a httrbe. Az szinte s figyelmes rnak nem kell a stlus miatt aggdnia. Ahogy mestere leszel a nyelvednek, gy alakul ki a stlusod. A fogalmazs fegyelemre szoktatja az elmt, s az rs is gondolkods.
13. rj termszetesen
rj gy, ahogy az termszetes a szmodra, olyan szavakat s kifejezseket hasznlj, amik knnyen jnnek a nyelvedre. Azt azonban egy pillanatra se hidd, hogy ha termszetes vagy, akkor egyttal hibtlan is.
nyelvtanuls utnzssal kezddik. A csecsem utnozza a szlei hangjt, a gyerek pedig elszr az els hallott nyelvet, majd a knyveket. Az utnzs folyamata sokig tart azutn is, hogy az r immr magabiztosan hasznlja a nyelvet, mert lehetetlen elkerlni, hogy ne koprozzon az ember valamit, amit csodl. Tudatosan ne utnozz; de ne aggdj a hasonlsgok miatt; inkbb csodld nyugodtan tovbb azt, ami j. gy, amikor termszetesen rsz, olyan lbnyomokat kvetsz, amiket rdemes.
14. Hasznlj fneveket s igket
Hasznlj minl tbb fnevet s igt hatrozszk s jelzk helyett. Olyan hatrozsz nem ltezik, amelyik egy rossz vagy gyenge fnevet kihzna a kutyaszortbl. Ez persze nem azt jelenti, hogy mellzd teljesen a hatrozszkat s jelzket; azok is a beszd rszt kpezik. ltalnossgban elmondhat viszont, hogy a fnevek s igk azok, nem pedig a hatrozszk, amelyek feszessget s sznt klcsnznek az rsnak.
15. Ellenrzs s jrars
Az ellenrzs az rs rsze. Kevs olyan r van, aki elsre kpes megrni azt, amit akart. Gyakran a ksz munka tolvassakor rjssz, hogy slyos hibk vannak benne, vagy fel kell cserlned a szvegek sorrendjt. Ebben egy szvegszerkeszt nagy segtsgedre lehet. Egyes rk szeretnek kinyomtatott anyagon dolgozni, msok a kpernyt rszestik elnyben. Mindenesetre ne flj ksrletezni az rsoddal. Tartsd meg az eredeti s az jrart vltozatot is, hogy ha szksges, visszanylhass a rgebbi kzirathoz. Nem jelent sem gyengesget, sem kudarcot, ha a kzirat slyos mttekre szorul. Ez gyakori jelensg mg a legnagyobb rk kztt is.
16. Ne lgy daglyos
A tlcicomzott szveg nehezen emszthet, nha kifejezetten melyt. Ha termszetes stlusod a daglyossg, akkor legalbb tallj olyan ers tmt, ami ezt elbrja.
Ha szmtgppel rsz, prbld kivdeni a bbeszdsget. Csbt lehet a billentyzet kattogsa, s knnyen azon kaphatod magad, hogy felesleges szavakat, netn bekezdseket szrsz be a szvegbe pusztn azrt, mert lvezed, ahogy a kezed a billentyzet felett tncol, s a szveged megjelenik a kpernyn. Mindig tancsos utlag visszaolvasni a szvegedet, s kiirtani a felesleget.
17. Ne tlozz
Ha tlzol, az olvask azonnal rsen lesznek, s minden gyanss vlik a szmukra, az is, amit korbban olvastak, s az is, ami ksbb jn, mivel elvesztik hitket az tlkpessgedben s a mrtkletessgedben. A tlzs egyike a leggyakoribb hibknak. Egyetlen gondatlanul odavetett szuperlatvusz lerombolhatja az olvas szemben a lelkeseds trgyt.
18. Kerld a minst jelzket
Nagyon, rendkvl, kiss, kicsit – ezek a prza pocsolyjban lskd pick kiszvjk az letet a szavakbl. A kiss sz hasznlata klnsen zavar: mindannyiunknak nagyon kell igyekeznie, hogy rendkvl figyelmesen gyeljnk ennek a roppant fontos szablynak a helyes hasznlatra, mert meglehetsen gyakran meg szoktuk srteni.
19. Ne erltesd a lazasgot
Manapsg sok a laza rs, ami gy kanyarog, mintha az rja llandan fel lenne dobva. A laza stlus azonban gyakran bekpzeltsget takar – az r gy gondolja, brmi jut is az eszbe, az mind fontos, s a fesztelen prza jkedvet s nagy sikert gr. Elg, ha belekukkantasz egy iskolajsgba, mris szembetallkozhatsz ennek a stlusnak a dszpldnyaival.
20. Ne magyarzkodj
Ritkn j, ha mindent elmondasz. A kezd rk nemcsak hatrozszk tmegvel rasztjk el rsaikat, de mindenhov magyarzatokat is beszrnak.
21. Mindig jelezd az olvasnak, ki beszl
A prbeszd megfejthetetlenn vlik, ha nem tudni, ppen ki beszl. A narrci nlkli dialgusokban az olvas eltved, s knytelen visszaugrani az elejre, hogy kitallja, ki beszl. Arra azonban gyelj, hogy a beszrsok ne zavarjk meg a szveg egysgt. Szrd be ket oda, ahol amgy is sznet kvetkezne a prbeszdben (ahol a beszl levegt venne). Knnytskppen olvasd fel magadnak hangosan a mondatot. (A hangos felolvass a prbeszd lethsgn is sokat lendthet.)
22. Kerld a klnleges szavakat
Kerld a klnleges, hatsvadsz s figyelemfelkelt szavakat, ha egy egyszer s pontos, htkznapi sz ppgy megteszi.
23. Ne hasznlj dialektust, csak ha j a fled hozz
Ne prblkozz dialektussal, csak ha elktelezett dikja vagy a megrkteni kvnt nyelvjrsnak. Ha dialektust hasznlsz, lgy kvetkezetes! A legjobb dialektusrk a lehet legkevesebbet trnek el a normtl, ezzel nemcsak megkmlik az olvasikat, hanem meg is gyzik ket.
24. Fogalmazz vilgosan
Nem a vilgos fogalmazs a legfontosabb, s nem is mindig ez jelzi a j stlust. Van, amikor a homlyos fogalmazsnak clja van. Mivel azonban az rs kommunikci, sosem htrny, ha valaki vilgosan fogalmaz. Mg a szndkosan homlyos rkat is rendre lehet szoktatni – legyenek rtheten homlyosak, legyenek gy sejtelmesek, hogy azrt rteni is lehessen ket.
Ha teljesen belebonyoldsz egy mondatba, jobb, ha jrakezded, ne is prbld keresztlverekedni magad az sszebonyoldott tagmondatokon. Ha mondani akarsz valamit, mondd ki!
25. Ne mondj tletet
Hacsak nincs fontos szerepe, ne rd bele a vlemnyedet a mbe. Mindannyiunknak van vlemnye szinte mindenrl, s nagy a ksrts, hogy egyfolytban hangoztassuk ezeket. A feleltlenl elszrt vlemnyek bekpzeltsget sugallnak, nem beszlve arrl, hogy a rossz helyre beszrt tlet rossz szjzt szlhet.
26. Hasznld a hasonlatokat mrtkkel
A hasonlat gyakori s egyszer mdszer, de ha egyms utn tbb van bellk, nem megvilgtjk a tmt, hanem tovbb bonyoltjk. Vigyzz a kpzavarokra! Ha valamit kardhalnak nevezel, ne legyen a vgn homokra.
27. Ne hasznlj idegen nyelvet
Idnknt szksges, hogy az r idegen nyelvbl klcsnzzn szavakat. Egyes rk azonban tudsuk fitogtatsaknt szeretnek idegen kifejezseket s szavakat tzdelni a szvegbe, fggetlenl az olvas knyelmtl. Rossz szoks. rj magyarul!
(Forrs: William Strunk s E. B. White: Elements of Style)
|